فشرده سازی صدا در انتهای زنجیره میکس
علاوه بر فشرده سازی صدا پس از EQ در اوایل زنجیره افکت ها، بعضی از مهندسین صدا پس از تکمیل کردن افکت گذاری تصمیم می گیرند از یک Compressor دیگر در انتهای زنجیره میکس یا همان Mix Buss استفاده کنند تا از تاثیر آن بر روی مجموع افکت های استفاده شده در همان لاین بهره مند شوند. استفاده از این روش به اواخر دهه 70 میلادی برمیگردد. در آن زمان هنرمندان از خود میپرسیدند که چرا صدای موزیک آنها از لحاظ میکس، در استودیو صدای متفاوت تری نسبت به رادیو و یا صفحه موزیک یا همان Vinyl دارد. این تفاوت صدا ناشی فشرده سازی صدا در انتهای زنجیره مسترینگ بود. برای شبیه سازی صدا در چنین حالتی، مهندسین صدا به مرور از تکنیک فشرده سازی صدا در انتهای زنجیره میکس نیز استفاده کردند. این عمل باعث شد که مخاطبین، با اشتیاق بیشتری به موزیک گوش دهند پس در نتیجه این امر کم کم به تکنیکی رایج در میکس درآمد.
وقتی حرف از فشرده سازی زنجیره میکس می شود باید بدانید که Compressor های مختلف نتیجه ای کاملا متفاوت برای ما خواهند داشت زیرا هر کدام از آنها تاثیر صوتی متفاوتی (حتی با مقادیر یکسان) بر روی صدای مورد نظر شما می گذارند. در مجموع، استفاده از یک یا حتی دو Compressor در انتهای زنجیره افکت ها می تواند مثل یک چسپ صدا ها را به هم بچسپاند اما باید در نظر داشته باشید اینگونه رفتار با صدا اعتیاد آور است و موجب می شود بخواهید دائما از آن استفاده کنید! استفاده کنید. بدیهی است که زیاده روی مخصوصا در این مبحث موجب از دست رفتن روح موزیک شده و ممکن است گاهی نیز آزار دهنده باشد. همیشه به یاد داشته باشید که قرار است صداهای شما یک بار دیگر در لاین مسترینگ فشرده شوند پس دیگر از فشرده سازی بیش از حد یا همان Overcompressing بپرهیزید و فقط در مواقع نیاز از آن استفاده کنید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.