15 دقیقه از گیم پلی استارفیلد(+ویدیو)
به خوبی به یاد دارم که اسکایریم(Skyrim) در یک تاریخ استثنایی یعنی 11 / 11 / 11 منتشر شده بود و برادر کوچکترم که بازی های نقش آفرینی(RPG) را خیلی دوست داشت و اتفاقاً چند هزار ساعتی هم Oblivion بازی کرده بود سر از پا نمی شناخت. آن دوران شور و اشتیاق عجیبی در صنعت گیمینگ موج می زد. دورانی که چندین عنوان خارق العاده مانند Uncharted 3، Call of Duty MW3 ،Battlefield 3، Crysis 2، StarWars Old Republic، gears of War 3 و البته Assassin’s Creed Revelation منتشر شده بودند.سالی که لیست بازیهای خوبش آنقدر بلند بالا بود که اگر بخواهم به تمام آن ها بپردازم می بایست کل مطلب امروز را به آن اختصاص بدهم.
البته خوب همانطور که حدس می زنید، عنوانی که در میان این همه بازی خارق العاده توانست جایزه بهترین بازی سال را از آن خود کند، اسکایریم بود. عنوانی که به بیشتر از اینکه شبیه به یک بازی کامپیوتری باشد، دنیایی بود پر از داستان ها و روایت قهرمانی مردمانی که در دنیایی از آشوب زندگی می کردند و تا به خودتان می آمدید میدیدید در این دنیا غرق شده اید. دنیایی که در آن حتی می توانستید، حشره ها را در هوا بگیرید و درون کیفتان بگذارید تا بعداً بتوانید با آن معجون درست کنید. عنوانی که علی رغم یک خط داستانی منحصر به فرد به حدی دستتان را باز می گذاشت که هیچ دو نفری نمی توانستند ادعا کنند که این بازی را به یک شکل تمام کرده اند.
از آن روزهای خوش و خرم سال 2011 میلادی سالهاست که می گذرد اما بتسدا(Bethesda) هنوز دست از ارائه محتوای جدید برای این بازی برنداشته است. تازه این منهای هزاران هزار مادی(Mod) است که کاربران برای این بازی توسعه داده اند. اسکایریم با گذشت بیش از یک دهه هنوز هم یکی از کاملترین و موفق ترین بازیهای نقش آفرینی(RPG) است که می توانید به سراغش بروید و شاید بتوان گفت هیچ بازی دیگری نمی تواند جای آن را بگیرد. البته این موضوع که می گویم هیچ بازی نمی تواند در جایگاه اسکایریم قرار بگیرد به زودی قرار است با انتشار عنوان جدید استودیوهای بتسدا یعنی Starfield تغییر کند. عنوانی که طرفداران سالهاست منتظر آن هستند ولی سازندگان هیچ اطلاعاتی در مورد آن منتشر نمی کردند، مگر اینکه این بازی قرار است شبیه اسکایریم باشد و در فضا اتفاق بیافتد.
خبر خوب اینکه تاد هاوارد مدیر شرکت بتسدا اخیراً در یک ویدیو 15 دقیقه ای بخش هایی از گیم پلی این عنوان را به طرفداران نمایش داده که پر از موضوعات جالب و امکانات خارق العاده ای است که در این مطلب می خواهم آنها را برایتان شرح بدهم تا اگر شما هم مانند من برای انتشار این بازی هیجان دارید کمی بیشتر با آن آشنا بشوید.
تاد هاوارد عنوان استارفیلد را جاه طلبانه ترین پروژه بتسدا تا به امروز معرفی می کند که در آن می توانید هر کسی که میخواهید باشید و هر کجایی که دوست دارید بروید و در پهنای کیهان حماسه خودتان را خلق کنید. اولین پارت این گیم پلی مربوط به بخش های اولیه بازی و قمر مرموزی با نام کریت(Kreet) است. قمری که به نظر می رسد آب و هوایی خشک و محیط کوهستانی انباشته از تپه های کوچک داشته باشد. پس از اینکه کشتی فضایی تان فرود آمد می توانید بعد از ربات بزرگ و مخصوصتان از سفینه خارج شوید و نگاهی به آسمان بدون ابر و آبی بیاندازید. در میان صخره ها سوسک های بزرگی میخزند و کمی آنطرف تر یک استالکر(Kreet Stalker) منتظر دوستانش ایستاده است که اگر اسلحه تان را به سمتش بگیرید غرولند کنان با پنجه های عظیم الجثه اش برایتان شاخ و شانه خواهد کشید.
کمی که مسیرتان را ادامه دادید، در تپه های منتهی به یک موسسه تحقیقاتی رها شده یک غار یا بهتر است بگویم یک تونل کوچک قرار دارد که میتوانید با ابزار مخصوصی از دیوارهایش برای خودتان منابع استخراج کنید. استخراج منابع هم دقیقاً به روش No Man’s Sky و با یک اسلحه لیزری بزرگ انجام می شود که می بایست آن را به دیواره های غار بگیرید. فارق از گشت و گذار اگر به پایین تپه ها بروید، یک کشتی فضایی کوچک با پرچم کریمسون ها که گروهی از دزدهای فضایی هستند خواهید دید.
دیگر از اینجا به بعد همه چیز به گیم پلی بازی مربوط می شود که حال و هوای بازی را بیشتر شبیه به سایبرپانک می کند. اگر سایبرپانک را بازی کرده باشید می دانید که علی رغم تبلیعات گسترده سازندگان، نتیجه نهایی آنچنان که باید به دل طرفداران ننشست. یکی از مهمترین دلایلی که فکر می کنم باعث این موضوع شده بود همین مسئله گیم پلی بود. اسلحه های هر دو بازی یعنی سایبرپانک و استارفیلد(حداقل از آنچه از این تریلر برمیاید) به قول معروف خیلی واسمه ای به نظر می رسند و بیشتر شبیه به اسباب بازی هستند تا اسلحه های واقعی!
دلیل این موضوع را من در صدای غیرطبیعی خارج شده از اسلحه ها و لگد هایی که شلیک کردن اسلحه ایجاد می کند، می دانم؛ هرچند که به نظر می رسد بر روی مدل اسلحه ها حسابی کار شده باشد. در میان اتاق های خاک گرفته و پر جزئیات آن موسسه تحقیقاتی در میانه ناکجا آباد، یک کیف نارنجی رنگ را میبینیم که برای باز کردن قفلش باید یک مینی گیم ساده را بازی کنید. موضوعی که در بازیهای قدیمی تر سری هم شاهد آن بودیم، که البته اگر بخواهم بهترین نمونه آن را در میان عناوین منتشر شده بتسدا انتخاب کنم بدون شک به سراغ Oblivion می روم چون معتقدم سیستم باز کردن قفل ها در این بازی واقعاً چالش بر انگیز و لذت بخش بودند.
در ادامه ویدیو و پس از درگیری با گروهی از دزدان فضایی، درست زمانی که یکی از کشتی های فضایی شان فرود میاید، وقت آن میرسد تا از جت پک عزیزتان برای قافل گیر کردنشان استفاده کنید. این ها همه جزئیاتی هستند که به زیبایی پیاده سازی شده اند و به درستی حال و هوای واقعی درگیری در فضا را ایجاد می کنند.
در ادامه ویدیو ، تاد هاوارد توضیح می دهد که پس از چند درگیری اولیه از شما دعوت می شود تا به آخرین گروه از بازمانده های جستجوگران فضا ملحق شوید که نام Constellation را برای خودشان انتخاب کرده اند و به دنبال یافتن رازهای کهکشان هستند. برای ملحق شدن به این گروه باید به شهر New Atlantis بروید که اگر بخواهم رک باشم، نامی عجیب برای شهری است که در یک کهکشان دیگر قرار دارد!
آتلانتیس جدید شهر بزرگی است که در سیاره جـِمیسون قرار دارد و پر است از ساختمان ها و برج های بزرگی که برایم سوال است که آیا میتوانیم به درون هر کدام برویم یا نه؟ بعد از اینکه به مقر Constellation رفتید، با داستان اصلی بازی رو به رو می شوید که ماجرای یافتن اجرامی است که این گروه فضایی زندگی خودشان را وقف یافتن آنها کرده اند و در این مسیر شما هم قرار است به آنها کمک کنید. ظاهراً شما در روند بازی یکی از این اجسام را میابید و اعضای گروه به شما کمک خواهند کرد تا تعداد بیشتری از این اجسام را پیدا و از این راه راز پشت پرده این اجسام را بر ملا کنید.
ملحق شدن به Constellation البته تنها گزینه شما برای جلو رفتن نیست و گروههای زیادی در بازی وجود دارند که می توانید عضو هرکدام شوید؛ تقریباً شبیه به همان Brotherhood های معروف بازی های الدراسکرول که هر کدام ماجراهای جدیدی را پیش رویتان قرار می دادند. یکی از جالب ترین گروههایی که میتوانید در این بازی عضو آن شوید، گروه دزدان فضایی است که البته اگر عضویتتان را در این گروه تکمیل کنید تنها راه خروج از آن مرگ است!
موضوع بعدی که در این ویدیو 15 دقیقه ای به آن پرداخته شده، منوهای ساخت کاراکتر است که به گفته تاد هاوارد کاملترین سیستم در بین بازیهایی است که این شرکت منتشر کرده که همین موضوع کمک می کند تا کاراکتر مورد نظرتان را با بالاترین سطح جزئیات بسازید. در این منو می توانید یک داستان پس زمینه هم برای کاراکتان انتخاب کنید که 3 اسکیل اولیه به شما می دهد که میتواند در روند بازی بسیار تأثیرگذار باشد. علاوه بر این شما میتوانید سه صفت(Traits) هم برای کاراکترتان انتخاب کنید که هر کدام نقاط قوت و ضعف مختلفی دارند. البته باید به یاد داشته باشید این انتخاب های اولیه تنها المان های تأثیر گذار بر بازی نیستند و بخش بزرگی از بازی مربوط به گیم پلی شما می شود.
سیستم اسکیل(توانایی و مهارت ها) استارفیلد بهترین ویژگی های سیستم اسکیل بازیهای قبلی بتسدا را با هم ترکیب کرده است؛ با لول آپ شدن و جلو رفتن در بازی می توانید این اسکیل ها را باز کنید و با انجام چالش های مختلف می توانید سطح هر کدام از اسکیل ها را افزایش دهید. یک سیستم ساخت و ساز(Crafting) هم در بازی وجود دارد که در آن میتوانید پروژه های تحقیقاتی انجام دهید یا برای اسلحه هایتان در بازی تجهیزات مختلفی مانند خشاب بزرگتر یا دوربین بسازید.
ساختن پایگاه(Outpost) هم یکی دیگر از قابلیت های جالب این بازی است که به نظر می رسد از روی عنوان No Man’s Sky الهام گرفته شده باشد. در این پایگاه ها می توانید منابع استخراج کنید یا در زمان مورد نیاز به آن پناه ببرید، کمی استراحت کنید و یا حتی کاراکترتان را ارتقا دهید. ساخت این پایگاهها کاملاً توسط شما انجام می شود و میتوانید آن را به هر شکلی که دوست دارید بسازید یا حتی برای پایگاههایتان خدمه اتخدام کنید تا در زمانی که شما در پایگاه حضور ندارید، کنترل امور را به دست بگیرند.
البته پایگاه تنها چیزی نیست که در این بازی می توانید بسازید. ساختن فضاپیما یکی دیگر از غافلگیری های جذاب این ویدیو محسوب می شد که قبلاً در مورد آن صحبت نشده بود. البته سازندگان می گفتند که می توانید برخی از بخش های کشتی را تغییر دهید اما این ویدیو نشان می دهد که شما می توانید کشتی تان را با جزئیات خیره کننده ای شخصی سازی کنید که نتیجه نهایی را تبدیل به سفینه ای می کند که منحصراً با سبک و سلیقه شما ساخته شده است. انواع ماژول های مختلف هم امکان اتصال به سفینه شما را دارند که شامل انواع موتور، سپر دفاعی و اسلحه های کشتی می شوند که در عملکرد سفینه تأثیر مهمی دارند. و خب البته مهمتر از همه اینکه بعد از اینکه کشتی را ساختید می توانید سوارش شوید و با آن رانندگی کنید!
این ویدیو برای من شناخت بسیار خوبی در من در مورد استارفیلد ایجاد کرد و البته باعث شد به این فکر کنم که این بازی چقدر می تواند بزرگ باشد. خوشبختانه تاد هاوارد در بخش آخر ویدیو این سوال اساسی و مهم طرفداران را بدون پاسخ باقی نگذاشت. عکسی که در پایین میبینید مربوط به سیاره جـِمیسون است که بالاتر هم خدمتتان عرض کردم که شهر آتلانتیس جدید در آن قرار دارد.
شما می توانید در زمان فرود بر روی این سیاره یکراست به سراغ شهر اصلی یعنی آتلانتیس جدید بروید یا هر نقطه دیگری از این سیاره را برای فرود انتخاب کنید. البته جـِمیسون تنها سیاره ای نیست که میتوانید به آن بروید. تمامی سیاره های منظومه آلفاقنطورس قابل فرود هستند؛ از سیاره های خالی از سکونت و یخ زده گرفته تا سیاره هایی که حیات در آنها امکان شکل گیری داشته است.
و البته این تنها منظومه ای نیست که میتوانید به آن سفر کنید. در این بازی بیش از 100 منظومه وجود دارد که تعداد نهایی سیاره های بازی را به عدد خیره کننده 1000 می رساند تا این عنوان نوید یک بازی تمام نشدنی را به شما بدهد.
حال که توانستیم با هم جزئیات جدید منتشر شده از استارفیلد را مرور کنیم، فکر می کنم زمان مناسبی رسیده است تا شما هم نظراتتان را با ما در میان بگذارید. ما در مکعب بسیار برای انتشار این بازی هیجان زده ایم. این بازی قرار است نیمه اول سال 2023 میلادی به بازار عرضه شود و عنوان انحصاری Xbox و رایانه های شخصی خواهد بود و دارندگان کنسول پلی استیشن نخواهند توانست بر روی کنسول خود این بازی را تجربه کنند.
تمام×
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.